2013. április 10., szerda

Mitológia Percy Jackson-módra: Morpheusz

Morpheusz, az álmok istene
Morpheusz az álmok és az alvás istene, az alvás megtestesítője. Hüpnosz (az Álom) és Paszithea fia. Testvérei Phobetor (Ikelosz) a rémálmok és a természethez kapcsolódó álmok istene, és Phantaszosz (a nevéből ki lehet következtetni) a fantasztikus álmok istene. Morpheuszt a rómaiak Somnus (Somnia) néven ismerik.
Jelképei a zárt szem és a sötét korona.

Morpheusz az álmok fő alakítója, formálója. Miután Hüpnosz elaltatja az embereket, akkor lép színre Morpheusz, aki az emberi álmokat befolyásolja, kitalálja. Emberi alakban is meg tud jelenni az álmokban, méghozzá az adott személy szeretteinek (családtag, barát) képében.
Ő felelt a hősök és a királyok álmaiért is, ezért gyakran őt emlegetik az álmok főbb isteneként, testvéreit pedig segítőiként. Azonban az álmok istene fontosabb szerepet nem játszott a mitológiában.

Morpheusz semleges istenség, nem nevezhető igazán jónak, de rossznak sem. Azonban a titánok visszatérésnek hírére Kronosz oldalára állt, más kisistenségek társaságában. Ezt az információt Héra árulta el Percyéknek a negyedik kötetben. Úgy gondolták, hogy a megfelelő / nyertes oldalt választották, de tévedtek (mint az kiderült).
„– Szemmel kell tartanunk a kisisteneket – folytatta Héra. – Janust. Hekatét. Morpheuszt. Ők csak kényszerből szolgálják az Olimposzt, és mégis…
– Dionüszosz is ezért indult el – kapcsoltam hirtelen. – Hogy a kisistenek körmére nézzen.
– Igen – nézett az olimposzi istenek fakuló mozaikképére Héra. – Tudjátok, a nehéz időkben még az istenek is elveszíthetik a hitüket. Rossz dolgokban kezdenek el hinni, apró dolgokban. Nem látják az összképet, és felülkerekedik bennük az önzés.”
(Részlet a „Csata a labirintusban” című kötetből)
Az ötödik részben Morpheusz két hónapra elaltatta Grovert, nehogy a szatír leleplezze őt, amint felderíti a csatához a terepet. Később Grover elárulta Percynek és Nicónak, hogy mi történt, amiért nem találta meg őt és nem tudott kapcsolatba lépni vele Percy.
Végül a titánok ostromának kezdeteként Morpheusz elaltatta az összes halandót egész Manhattanben.
A titánok bukása után az Olimposzon Percy amnesztiát (felmentést) kért a kisisteneknek, valamint nagyobb elismerést számukra, és bungalókat követelt utódaik számára a Félvér táborban. Zeusz ebbe bele is egyezett és belátták az olimposziak, hogy a kisisteneknek is jár több elismerés.

A folytatásban elolvasható egy részlet Grover és Morpheusz különös találkozásának történetéből!
„- Követtem a fickót. Úgy nézegette a környék épületeit, mintha számításokat végezne. Egy lány elkocogott mellette, aztán lefeküdt a járdára, és horkolni kezdett. A fekete ruhás a homlokára tette a tenyerét, mintha azt nézné, van-e láza. Aztán továbbment. Addigra már tudtam, hogy minimum egy szörnnyel állok szemben, de lehet, hogy valami még rosszabbal. Követtem egy ligetbe, a nagy tölgyfa alá. Már éppen néhány driád segítségét akartam kérni az elkapásához, amikor...
Grover nagyot nyelt.
- Percy, ha láttad volna az arcát! Folyton változott. Elég volt ránéznem, és máris elálmosodtam. Megkérdeztem tőle, hogy mit művel itt. Azt felelte, csak körbenéz. A harcmezőt nem árt felderíteni csata előtt. Erre én valami nagyon vagány dolgot feleltem, olyasmit, hogy: „Ez az erdő az én védelmem alatt áll, maga itt nem fog csatázgatni!" Felnevetett. „Szerencsés vagy, kis szatír, hogy a fő attrakcióra tartogatom az erőmet. Most csak szépen elaltatlak. Jó éjt!" Többre nem emlékszem.
Nico felsóhajtott.
- Grover, te Morpheusszal találkoztál, az Álomistennel. Örülj, hogy egyáltalán felébredtél.
- Két hónap! Két hónapra elaltatott! - nyögte Grover.
Megpróbáltam felfogni, mit jelent ez. Most már legalább tudtam, Grover miért nem jelentkezett idáig.
- A nimfák miért nem próbáltak meg felébreszteni? - kérdeztem.
Grover vállat volt.
- A nimfáknak rossz az időérzékük. Két hónap vagy három? Mi az egy fa életében?! Talán fel sem tűnt nekik, hogy baj van.
- Ki kell derítenünk, mit művelt Morpheusz a parkban. Nagyon nem tetszik az a „fő attrakció", amit emlegetett.
- Kronosznak dolgozik - mondta Nico. - Ezt már tudjuk. Ahogy a legtöbb kisisten. Ez is azt bizonyítja, hogy inváziót terveznek. Percy, meg kell valósítanunk a tervünket!”
(Az utolsó olimposzi, 105-106. oldal)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése